Dzień Archiwisty przy ulicy Karłowicza 17

Zapraszamy na Dzień Otwarty w Archiwum. 30 września to tradycyjnie nasze święto – Dzień Archiwisty. Z tej okazji zapraszamy już w sobotę 28 września do odwiedzenia nas w naszej nowej siedzibie.

Przygotowaliśmy mnóstwo atrakcji.

Dokumenty pergaminowe, najstarsze i najcenniejsze w naszym zasobie, niezwykle rzadko opuszczają skarbiec. W Dniu Archiwisty będzie okazja, żeby zobaczyć kilka z nich. W gablotach wyeksponowane zostaną między innymi dokument cesarski Marii Teresy, dokument papieski oraz przede wszystkim jeden z kilku przechowywanych w naszym zasobie pergamin wystawiony w kancelarii króla Kazimierza Wielkiego, z przyczepioną do niego pieczęcią majestatyczną.

W ubiegłym roku o tej porze prezentowaliśmy naszym gościom nowy budynek, wtedy jeszcze bez wyposażenia i zasobu archiwalnego. Nadarza się okazja, żeby w trakcie wycieczki po obiekcie odświeżyć wspomnienia i porównać to co zobaczyć można było 12 miesięcy temu z dniem dzisiejszym. Na trasie spaceru czeka kilka niespodzianek, między innymi pokój „starego archiwisty”, magazyny archiwalne, droga przyjęcia akt do archiwum, itp.

Archiwum w nowej siedzibie posiada także dwie pracownie specjalistyczne – digitalizacji (w dużym uproszczeniu skanowania) i konserwacji akt. Niestety specyfika ich wyposażenia uniemożliwia prezentację ich działalności bez ograniczeń. Pracownie można będzie odwiedzić tylko w grupach 15-osobowych, do których zapisać będzie się można w holu przy wejściu do budynku. Każda grupa będzie zwiedzać pracownie co godzinę, zbiórka o: 9.00, 10.00, 11.00, 12.00, 13.00, 14.00.

Czy znasz rodzinne tajemnice? Znasz swoje korzenie?

Czy znasz opowieści o swoich dalekich przodkach? A może chcesz je stworzyć, by opowiedzieć najbliższym? Wszak niejednokrotnie byli uczestnikami ważnych wydarzeń historycznych… Ale dzieje (czas) to jedno, jest jeszcze miejsce. Gdzie żyli moi przodkowie? Jesteśmy „autochtonami”? A może imigrantami?

Jak znaleźć odpowiedzi na te i na inne pytania? Jeśli chcesz wskażemy Ci drogę…

W Dniu Archiwisty zapraszamy pasjonatów historii własnej rodziny, wyjaśnimy jak szukać informacji o przodkach. Zachęcamy do udziału zarówno początkujących odkrywców rodzinnej przeszłości, jak i genealogów z większym doświadczeniem.

Spotkanie poprowadzą pracownicy Oddziału III udostępniania zasobu archiwalnego – archiwiści, historycy, genealodzy. Podzielą się wiedzą oraz przybliżą zasady dotyczące poszukiwań przodków.

Czego się dowiesz?
– Od czego zacząć. Jak prowadzić rozmowy z najstarszymi osobami w rodzinie/świadkami historii.
– Jak uporządkować domowe archiwum. Jakie informacje można w nim odnaleźć.
– Wskazówki dotyczące przechowywania i zabezpieczania rodzinnych pamiątek.
– W jaki sposób i gdzie szukać informacji o swoich przodkach.
– Pokażemy podstawowe bazy internetowe, które pozwalają prowadzić poszukiwania bez wychodzenia z domu np. www.genealogiawarchiwach.pl, www.szukajwarchiwach.gov.pl.
– Jakie materiały archiwalne przechowujemy w swoim zasobie archiwalnym, z jakiego terenu.
– Jak korzystać z materiałów archiwalnych, takich jak: akta metrykalne, księgi meldunkowe/listy dusz, koperty dowodowe, akta osobowe, listy poborowych, wykazy podatników, etc.
– Jak przygotować wniosek dotyczący badań genealogicznych, umówić wizytę w Archiwum i wypełnić zgłoszenie oraz zamówić akta.

Głównym naszym założeniem jest przekazanie wiedzy na temat genealogii oraz praktyczne jej wykorzystanie. Zrozumienie tła historyczno-prawnego jest niezwykle istotne aby z sukcesem i poprawnie interpretować zapisy metrykalne oraz inne źródła archiwalne, co stanowi klucz do efektywnego prowadzenia badań genealogicznych. Wskażemy Wam kierunek, który pozwoli dokonać wstępnej interpretacji uzyskanych wyników i zdobyć podstawowe umiejętności potrzebne do samodzielnego odkrywania historii swojej rodziny przy wykorzystaniu dostępnych źródeł i narzędzi.

Zapraszamy także do odwiedzenia naszego stanowiska ds. osobowo-płacowych, gdzie odwiedzający dowiedzieć się będzie mógł między innymi:
– jaki podmiot może być przechowawcą dokumentów byłych pracowników zakładów, w których pracował
– w jaki sposób może poszukiwać własnych dokumentów (firmy przechowalnicze, archiwa zakładowe, informacje z Sądów Rejonowych, ZUS)
– jaki rodzaj dokumentacji może być przydatny do obliczenia świadczenia emerytalnego, rentowego oraz do ponownego przeliczenia przyznanej emerytury
– jakie kroki może podjąć, gdy dokumentacja płacowa nie jest już zachowana”

Zapraszamy serdecznie!