Współcześnie często nie pamiętamy, że w naszym regionie mieszkali także Żydzi, mniejszość religijna i narodowa, zorganizowana w samodzielne gminy. W efekcie zachodzących stopniowo procesów asymilacji, migracji ludności i emigracji, a przede wszystkim niemieckich zbrodni ludobójstwa na narodzie żydowskim w latach 1939- 1945, dziś Żydów na co dzień spotyka się sporadycznie. Także niewiele pozostało po nich pamiątek, bowiem niemieckie władze okupacyjne dokonując holokaustu, systematycznie i z całą premedytacją zniszczyły także ślady materialne pozostałe po zamordowanej ludności.
Z tego względu, z okazji 50- tej rocznicy wydarzeń z marca 1968, kiedy to komunistyczne władze PRL z przyczyn politycznych rozpętały antysemicką nagonkę, pragniemy przypomnieć wystawą niektóre zapomniane karty z dziejów mniejszości żydowskiej w Bydgoszczy i regionie.
W okresie staropolskim
Migracja Żydów na ziemie polskie rozpoczęła się w okresie wypraw krzyżowych, kiedy to rozpoczęły się ich prześladowania w Rzeszy. Pierwszy przywilej dla Żydów przybywających na ziemie polskie wydał Bolesław Pobożny w 1264, a za nim kolejni władcy. Przywileje zapewniały Żydom swobody religijne, prawo samodzielnego administrowania swoimi gminami i rozstrzygania sporów przed własnymi sądami oraz prowadzenie niezależnej działalności gospodarczej. Od XVI w prywatni właściciele miast, dążąc do powiększenia zysków z podatków od handlu, dawali Żydom własne przywileje. Podstawowym zajęciem Żydów w Wielkopolsce była działalność handlowo- pieniężna. Ważnym źródłem dochodów Żydów była dzierżawa karczem i praw do produkcji alkoholi. W Wielkopolsce Żydzi byli także rzeźnikami, piekarzami, krawcami, kuśnierzami.
W 1772 w Obwodzie Nadnoteckim pruskie władze zarejestrowały 6406 Żydów. W województwie brzesko- kujawskim (Kujawach Wschodnich) w 1800 było 2565. Żydów.
Żydzi w zaborze pruskim 1772- 1920
W 1772 na ziemiach zabranych Polsce zostały zniesione dotychczasowe przywileje miejscowych gmin żydowskich. Zaczął obowiązywać pruski Statut Generalny dla Żydów z 1750. Dzielił on Żydów na 5 klas, z których każda otrzymała odmienne prawa. Najlepsza była sytuacja Żydów posiadających majątek wartości 1000 talarów i większy. Najbiedniejsi, nieposiadający żadnego majątku, zostali wydaleni z terytorium państwa pruskiego.
W 1833 ukazało się „Tymczasowe zarządzenie względem żydostwa w Wielkim Księstwie Poznańskim”. We wszystkich sprawach cywilnych Żydzi mieli być traktowani jak inni członkowie wspólnot miejskich. W Prusach przyznano Żydom równe prawa z chrześcijanami dopiero w 1847 r., z tym że w Prowincji Poznańskiej, do której należała Bydgoszcz, prawo to obowiązywało od 1850. Całkowite zrównanie praw ludności żydowskiej z pozostałymi mieszkańcami Prus zadecydowało o rozwoju gmin żydowskich w regionie: budowano nowe duże synagogi inne budowle z wiązane z religią i kulturą ludności żydowskiej. Zwiększania się również ilości żydowskich lekarzy, prawników i urzędników oraz właścicieli banków i dużych przedsiębiorstw oraz członków władz samorządowych. Następowała asymilacja ze społeczeństwem niemieckim pod względem językowym, kulturalnym oraz gospodarczym i politycznym. W ostatnich dziesięcioleciach XIX w. odnotowano spadek ilości członków gmin żydowskich powodu migracji do większych miast niż Bydgoszcz oraz emigracji biedniejszych Żydów do innych państw, przede wszystkim USA.
Żydzi w Obwodzie Nadnoteckim w 1772* | Żydzi na Kujawach Wschodnich w 1800 i 1878** | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
* Dane za Deputacją Kamery Wojenno- Domenalnej w Bydgoszczy, sygn. 348
** Dane za M. Borucki, Ziemia Kujawska pod względem historycznym, geograficznym, archeologicznym, ekonomicznym i statystycznym, Włocławek 1882
Żydzi w województwie pomorskim 1920- 1939
W województwie pomorskim, po opuszczeniu terytorium Polski przez Żydów zasymilowanych z ludnością niemiecką i czujących się Niemcami, w 1921 r. było 2927 Żydów: w 1937 r.- 8504 (0,69 % ogółu mieszkańców). Po zmianie granic województwa pomorskiego w 1938 r. liczba Żydów w województwie pomorskim zwiększyła się do 45000 (2,3 % mieszkańców). Funkcjonowania gmin żydowskich w województwie do 1928 było oparte o pruskie przepisy z 1847.
W latach 30- tych małe gminy, którym zbyt mała ilość członków nie pozwalała na funkcjonowanie, połączono w większe. W wyniku pogorszenia się sytuacji materialnej ludności Polski, spowodowanej światowym kryzysem ekonomicznym, zaostrzyła się wewnętrzna konkurencja gospodarcza, a wraz z nią nasiliła się nasilenie propaganda anty-żydowskiej, zwłaszcza od połowy lat 30. minionego wieku. Organizowano różnorakie akcje antyżydowskie, utrudniano dostęp do szkół i targów, wykonywania zawodu itp. Należy zaznaczyć, że gminy żydowskie miał udział w pomocy dla uciekinierów z Niemiec oraz wspomagały akcję emigracji do emigracji do Palestyny i innych krajów. Gminy żydowskie w 1938 odpowiedziały pozytywnie na akcje wspomagające zdolności obronne Wojska Polskiego.
Gmina Żydowska w Bydgoszczy
Od 1555 obowiązywał zakaz zamieszkania Żydów w Bydgoszczy. Na miejscowy rynek przybywali żydowscy kupcy tylko z Fordonu. Ów zakaz został zniesiony w 1773, a liczba ludności wyznania mojżeszowego w Bydgoszczy systematycznie rosła: w 1788 było 88 Żydów, w 1816- 233, w 1857 -1200, a w 1871 – 1963 (7,8% ogółu mieszkańców). Po 1871 nastąpił spadek liczby żydowskich mieszkańców Bydgoszczy i okolicznych miasteczek m.in. z powodu asymilacji, wyjazdów do dużych miast i emigracji. Znaczny odpływ miał miejsce w okresie przekazywania Bydgoszczy Polsce, kiedy miasto opuściła duża część Żydów uważających się za Niemców.
Ponowny wzrost liczby ludności żydowskiej w Bydgoszczy nastąpił w okresie międzywojennym 1920-1939, z około 500 w 1920 do 2057 w 1939. Było to spowodowane napływem obywateli wyznania mojżeszowego z innych rejonów Polski, jak i zmianami granic zasięgu terytorialnego bydgoskiej gminy żydowskiej – w 1932 włączono do Bydgoszczy małe gminy w Fordonie, Koronowie (3 osoby) i Solcu Kujawskim (15 osób). Pierwszą synagogę w Bydgoszczy wybudowano w 1834, a w latach 1878-1884 nową dużą, z 482 miejscami. Na podstawie statutu z 1867, obowiązującego do początku lat 30-tych, na czele gminy stała Rada Reprezentantów (12 wybieranych członków i 6 zastępców), mająca kompetencje uchwałodawcze i zatwierdzające oraz Zarząd. Przy gminie istniała szkoła religijna, dom starców, a od 1929 przedszkole (tzw. freblówka). Gmina organizowała opiekę społeczną dla ubogich, kolonie letnie dla dzieci, a w końcu lat trzydziestych udzielała pomocy uciekinierom żydowskim z hitlerowskich Niemiec. Wspierała także organizacje syjonistyczne, propagujące osadnictwo w Palestynie.
Wspomniany wcześniej wzrost nastrojów antysemickich w kraju w drugiej połowie okresu międzywojennego, nie ominął także Bydgoszczy. Pikietowano sklepy prowadzone przez Żydów, piętnowano osoby utrzymujące kontakty z Żydami itp. 23 IX 1938, po wiecu z okazji zajęcia Zaolzia, tłum wybił szyby w sklepach żydowskich i synagodze. Według wspomnień Z. Raszewskiego policja zachowywała się „właściwie i sprawnie spacyfikowała tłum”, a sprawców ścigała. Władze państwowe starały się łagodzić te nastroje. Wyrazem tego były m.in. obchody w 1934 r. 125. rocznicy śmierci Berka Joselewicza, bohatera powstania kościuszkowskiego i legionów Henryka Dąbrowskiego. W towarzyszącej rocznicy uroczystości w bydgoskiej synagodze, zorganizowanej pod protektoratem gen. Thomme, udział brały miejscowe władze i orkiestra wojskowa. W końcu lat trzydziestych bydgoska gmina żydowska czynnie włączyła się w akcję zbierania środków na Fundusz Obrony Narodowej i LOPP.
Aronsohn oraz inni znani, wpływowi i bogaci
Społeczność żydowska w Bydgoszczy, tak jak w innych miastach, była zróżnicowana. Obok drobnych kupców i rzemieślników byli także wpływowi bankierzy i przemysłowcy. Na kartach historii gospodarczej, a także społeczno- politycznej miasta zapisało się szereg nazwisk. Wśród nich, jak wynika z przytoczonych biogramów, można wymienić: Lewina Louisa Aronsohna oraz Dagoberta i Theobalda Martina Friedländerów. Na przełomie XIX i XX w. do elity bydgoskiej narodowości żydowskiej zaliczali się inni żydowscy członkowie władz miejskich: Moritz Baerwald, notariusz i członek Magistratu, Moritz Jacobi, lekarz i radny miejski. Wśród wpływowych i znanych bydgoszczan byli adwokaci: Sally Wolfen, Julius Sussmann, Bernardt Fuks, Emil Jacobsohn, Georg Aronsohn, Leopold Silberstein, Moritz Cohn, bankier Siegfried Cohn oraz lekarze: Arnold Breslauer, Oskar Hirschberg, Izrael Lipkowski, Jacob Cohn, Salomon Heiman. Wspomniany Moritz Baerwald (1860- 1919) od 1888 był członkiem reprezentacji miejscowej gminy żydowskiej, a po wyjeździe do Niemiec, w 1918 założycielem Deutsche Demokratische Partei. Z Bydgoszczy pochodzili ponadto: Ernst Cohn- Wiener (1882- 19141- historyk sztuki, autor książek poświęconych kulturze Azji i wykładowca na uniwersytecie Humboldta oraz Ernst Behrend (1884- 1944)- znany działacz niemieckiego ruchu związkowego, zamordowany w Oświęcimiu.
Aronsohn Lewin Louis (1850-1928), bankier, poseł do parlamentu pruskiego, radny, radca magistratu, honorowy obywatel Bydgoszczy
Urodzony 18 X 1850 w Wysokiej w pow. Wyrzyskim w rodzinie handlarza ziemią, później właściciela majątku Mamlicz. W Bydgoszczy mieszkał od 1880 r. (przy ul. Gdańskiej 8, Jagiellońskiej 64 i Śniadeckich 1) Tu ukończył szkołę handlową. Od 1881 był przewodniczącym Żydowskiej Gminy Wyznaniowej w Bydgoszczy. W latach 1878 – 1890 był wybierany do rady miejskiej Bydgoszczy. Od 4 IX 1890 do 4 IX 1918 był niepłatnym członkiem Magistratu. W latach 1903, 1908 i 1913 z ramienia Wolnomyślnej Partii Ludowej był wybierany w okręgu bydgosko- wyrzyskim do sejmu pruskiego. Od 1911 pełnił funkcję zastępcy przewodniczący Wydziału Prowincjonalnego. W 1892 wspólnie z S. Cohnem) założył Bank M. Stadhagen, który wkrótce stał się najbardziej znanym bankiem w Bydgoszczy. Był założycielem i jednym z głównych udziałowców i członkiem rady nadzorczej Towarzystwa Żeglugowego dla Wspierania Handlu Drewnem w Bydgoszczy S.A,. (później Lloyd Bydgoski). W Izbie Przemysłowo- Handlowej w Bydgoszczy był członkiem zarządu (od 1880), zastępcą przewodniczącego (od 1891) oraz przewodniczącego (od 1905) do 1918). Zasiadał w zarządach Towarzystwa Historycznego Obwodu Nadnoteckiego (od 1886), Niemieckiego Towarzystwa Sztuki i Wiedzy (1902).
Był fundatorem posągu Łuczniczki, dzieła Ferdinanda Lepckego, odsłoniętego w 1910 (koszt 5840 marek) oraz finansował budowę pomnika cesarza Wilhelma I. 23 V 1918 r. opuścił Bydgoszcz i zamieszkał w Berlinie; . w 1919 r. został wybrany do posłem do pruskiego zgromadzenia krajowego. 17 X 1918 r. pruska rada miejska nadała mu tytuł honorowego obywatela Bydgoszczy. Zmarł w Berlinie w 1928.
Friedländer Dagobert (1826- 1904), bankier, honorowy radca miejski
Urodził się 19 II 1826 r. w Chodzieży. W Bydgoszczy zamieszkał w 1857. Tu przy Wełnianym Rynku, wspólnie z bratem Wilhelmem, założył bank Obrót bankowy bracia Friedländer . W 1878 zakupił majątek ziemski w Strzelcach, w b. pow. chodzieskim. W 1868 r. został członkiem magistratu, jako niepłatny radca miejski. W latach 1974- 1882 był człon-kiem Izby Panów, wyżej izby parlamentu pruskiego. Pełnił godność reprezentanta gminy ży-dowskiej. W 1882 wyprowadził się do Frankfurtu n/M. Jego bank stał się filią Niemieckiego Towarzystwa Handlowego we Frankfurcie n/ Menem, pod zarządem jego syna Teobalda Mar-tina. Utworzył fundację swego imienia, której celem było wspieranie niższych urzędników miejskich. Zmarł w 1904 r. w Ermatingen w Szwajcarii.
Friedländer Theobald Martin (1856- po 1929), bankier, radny, honorowy radca miejski
Syn Dagoberta, urodzony 25 X 1856 r. w Wolsztynie. W latach 1863- 1872 uczęszczał do bydgoskiego gimnazjum. Uczył się kupiectwa, w tym w latach 1874- 1876 w Hamburgu, a następnie w Anglii. Zarządzał rodzinnym majątkiem w Strzelcach. W 1882 założył własny bank, wspólnie z Carlem Friedrichem Beckem. Od 1889 Bank stał się bydgoską filią ogólno-niemieckiego Banku dla Handlu i Przemysłu. Na stanowisku jego dyrektora pozostawał do 1906 r. Był właścicielem akcji i członkiem rad nadzorczych kilku bydgoskich przedsię-biorstw, m.in. Drukarni Grünauera, Fabryki Blumwego, Wschodnioniemieckiego Towarzy-stwa Kolejowego. Przewodniczył Wydziałowi Handlowemu Izby Przemysłowo- Handlowej w Bydgoszczy. Od 1 I 1902 pełnił funkcję sędziego w izbie handlowej Sądu Krajowego w Bydgoszczy. Reprezentował miasto w Wydziale Prowincjonalnym, Od 1895 pełnił funkcję reprezentanta w bydgoskiej gminie żydowskiej. Był darczyńcą Biblioteki Ludowej w Bydgoszczy. W latach 1892- 1908 był członkiem Rady Miejskiej Bydgoszczy, Od 1909 został wybrany członkiem magistratu jako niepłatny radca miejski. Sam zrezygnował z tej funkcji 21 VII 1920. Za blisko 30-to letnia pracę dla dobra miasta podziękował mu Prezydent J. Maciaszek. Uczestniczył w uroczystościach przekazania Bydgoszczy Polsce. W 1921 przeniósł się do Stuttgartu.
Antysemityzm
Próbując przypomnieć karty z dziejów Żydów w regionie, nie można zapomnieć o antysemityzmie, wstydliwej karcie z dziejów stosunków chrześcijan z żydami. To bowiem w Bydgoszczy znajdowała się siedziba redakcji jednego z najbardziej antyżydowskich pism w Polsce „Szabes- Kuriera”, który był wydawany przez oddział Stowarzyszenia Samoobrony Społecznej „Rozwój”. Pierwszy numer ukazał się 6 IX 1924 z podtytułem „Widowisko humorystyczno- satyryczne”. Założycielem i redaktorem był Michał Kulik. Na łamach czasopisma prymitywnymi metodami wyszydzano kulturę i obyczaje Żydów, posługiwano się plotką i pomówieniami. Piętnowano i zwalczano utrzymywanie przez Polaków kontaktów z Żydami, przy tym uciekano się nawet do szantażu przez publikowanie zdjęć wchodzących do żydowskich sklepów lub nekrologów i fotografii tzw. „szabesgojów”, czyli Polaków handlujących z kupcami żydowskimi albo wynajmujących lub sprzedających im lokale. Zdjęcia były opatrzone obraźliwymi podpisami i komentarzami. Język pisma był wręcz wulgarny. Wychodziło ono do 1939 r. W Bydgoszczy w prenumeracie rozchodziło się 300 egzemplarzy.
Antysemickie ulotki czy artykuły powstawały także w wyniku działalności niektórych środowisk politycznych.
W latach holokaustu 1939- 1945
Pierwsze aresztowania Żydów w Bydgoszczy z ul. Długiej, Jezuickiej i Starego Rynku miały miejsce 5 i 7 września 1939. Żydów, tak jak i aresztowanych Polaków, przepędzono ul. Gdańską, osadzano w koszarach, a następnie w większości rozstrzelano. Nastąpiło to w podbydgoskich miejscach kaźni, takich jak Dolina Śmierci czy Tryszczyn pod Koronowem. Już we wrześniu 1939 okupacyjne władze niemieckie przystąpiły do burzenia synagogi i innych budynków związanych z Żydami w mieście. Podobnie było w innych miejscowościach. W pobliżu granic naszego regionu, w latach 1942- 1944 funkcjonował obóz zagłady w Chełmnie n/ Nerem, w którym mordowano przede wszystkim Żydów z Getta w Łodzi, w tym prawdo-podobnie także wysiedlanych z naszego województwa.
Obóz zagłady Kulmhof (Chełmno n/Nerem)
Był najbliższej granic naszego województwa położonym obozem zagłady ludności żydowskiej z wcielonego do III Rzeszy „Kraju Warty”, przede wszystkim z getta w Łodzi. O lokalizacji zdecydowała infrastruktura transportowa oraz oddalenie zalesionych terenów od skupisk ludzkich. Na potrzeby obozu zagospodarowano istniejący pałac otoczony parkiem, wysiedlono okoliczną ludność i przejęto budynki mogące służyć celom obozowym (plebanię, remizę itp.). Transporty przybywały od grudnia 1941. Ofiary mordowano przez zagazowanie spalinami w ciężarówkach. Początkowo ciała grzebano masowo w fosach, które rozkopano latem 1942 roku, aby następnie spalić zwłoki. Utworzono wówczas krematoria do spalania ofiar z kolejnych transportów. W kwietniu 1943 zaniechano dalszych mordów w tym miejscu, wysadzono zabudowania (w tym adaptowany dawny pałac) i krematoria. W okresie od kwietnia 1943 do czerwca 1944 obóz był nieczynny. Ponownie został uruchomiony w 1944. Przestał ostatecznie istnieć 17 stycznia 1945 roku, w przeddzień wkroczenia wojsk radzieckich. Olbrzymią większość ludzi zwiezionych do Kulmhof mordowano natychmiast. Byli to przede wszystkim Żydzi z Kraju Warty (około 150-250 000) oraz ok. 4300 Romów i Sintich. Zginęli tu także Polacy, w tym księża oraz grupy dzieci z Zamojszczyzny oraz czeskiej wsi Lidice.
Prezentowane fragmenty przejmujących zeznań o tym obozie zostały złożone przez przedwojennego mieszkańca Włocławka, jednego z nielicznych ocalałych świadków popełnionych tu zbrodni. (akta OKBZN w Bydgoszczy, sygn. 1844/952).
W PRL 1945- 1968
Wśród 228000 polskich Żydów ocalałych z II wojny światowej, którzy w 1947 r. zostali odnotowani przez Centralny Komitet Żydów, było bardzo niewielu (71) mieszkających przed 1939 r. w Bydgoszczy. Do samego miasta powróciło tylko 17 osób. W marcu 1947 wśród 620 bydgoskich Żydów, przeważali pracownicy aparatu administracyjnego (34 %), 3% było lekarzami, 2% rzemieślnikami, 1,5 % stanowiła kadra techniczna. W latach 1945- 1950 w Bydgoszczy i Włocławku funkcjonowały placówki Komitetu Żydów Polskich. W 1950 zostały one włączone do Żydowskiego Towarzystwa Społeczno- Kulturalnego.
W połowie 1946 odnotowano pojawienie się tendencji do emigracji Żydów, przeważnie do Palestyny. Wśród przyczyn wyjazdów, obok powstawania własnego państwa, był prawdopodobnie brak poczucia bezpieczeństwa oraz nienajlepszy stosunek miejscowej ludności, m.in. z powodu dużego udziału Żydów w nowych władzach.
W powiecie nieszawskim była napięta, m.in. z powodu pretensji miejscowej ludności do będącego pochodzenia żydowskiego dowód-cy wojskowego oddziału aprowizacyjnego. W powiecie tym zamordowano dwóch Żydów. W Bydgoszczy zamordowano 2 lekarzy pochodzenia żydowskiego.